bijan moosavi بيژن موسوي

 
CV_سی وی
performance_اجراها
discography_دیسکوگرافی
on media_در رسانه ها
links_لینک ها

 

   
 

'Future-Islam': Musical Solutions

Various outputs

2017-Ongoing (London/UK)

 

«اسلام-آتی»: راه‌کارهای موسیقایی

خروجی‌های مختلف

درحال‌پیش‌رفت-۱۳۹۶ (لندن/بریتانیا)


 

Future-Islam is a musical examination of contemporary developments in modern (Islamic Republic of) Iran. It occurs in the face of sensitivities, anxieties and contradictions caused by the clashing forces of: tradition vs. modernity; religionism vs. secularism; nativism vs. globalism; and Islamism vs. humanism.

In order to establish an environment responsive to emotions as such, Future-Islam locates its argument within discourses of the post-revolutionary subversive movement of ‘Iranian Underground Music’. Excavating various sites of knowledge concerning the Iranian underground phenomenon, Future-Islam then sets up a reactive mode of cultural production against these contradictory forces. By doing so, Future-Islam consequently activates a speculative space which allows the fictionalization of future outcomes and transmutations of such synthesis, in form of musical arrangements and constructions.

* * *

اسلام-آتی تحولات معاصر در (جمهوری اسلامی) ایرانِ مدرن را مورد معاینه‌ای موسیقایی قرار می‌دهد. این پروژه در مواجهه با حساسیت‌ها، نگرانی‌ها و تضادهایی رخ می‌هد که در اثر تلاقی نیروهای برخوردکننده‌ی: سنت و مدرنیزم؛ دین‌گرایی و سکولاریزم؛ بومی‌گرایی و جهانی‌شدن؛ و اسلام‌گرایی و انسان‌گرایی صورت می‌گیرد.

به منظور فراهم ساختن بستری مناسب برای پاسخ‌گویی به احساساتی از این دست، اسلام-آتی استدلالات خود را در بحث‌های جنبش چالش‌گر پسا-انقلابی «موسیقی زیرزمینی ایران» مستقر می‌کند. اسلام-آتی سپس با کاویدن سایت‌های مختلف دانش مربوط به پدیده‌ی زیرزمینی ایران، در مقابل این نیروهای برخوردکننده، به برپاسازی اسلوبی واکنشی برای تولید فرهنگی اقدام می‌کند. در نتیجه‌ی چنین عملی، اسلام-آتی فضایی را برای گمانه‌زنی فعال می‌کند که در آن تخیل در مورد نتایج احتمالی و استحاله‌ی این نیروها، در قالب ساخت‌ها و آرایشات موسیقایی، اجازه‌ی تجلی می‌یابد.

 

'Future-Islam': The Penitent Guitar

One instrument which has prevailed extensively in the field of music in Iran in the past years is the advanced piece of musical gear known as the ‘electric guitar’ [1]. Despite the instrument’s intrinsically Persian roots [2], the more recent banal and decadent history of the ‘electric guitar’ [3] has provoked concern against the cultural landscape of the Islamic country [4]. In response to a sensitive social issue as such, Future-Islam has been drawing upon Islamic jurisprudential advice and treatise by the Maraji [5], to enable a purification and cleansing of this globally popular musical instrument [6].

By making the Islamic creed of Shahada [7] flow through the instrument, The Penitent Guitar is in attempt at blowing an Islamic-Iranian soul into the decaying carcase of the instrument. The Penitent Guitar is a testimony made through the instrument to the oneness of Allah and the prophecy of Muhammad (pbuh), thus and so re-directing the ‘electric guitar’ back towards the realm of Islam [8]. The Penitent Guitar streams the enchanting tune of Rahim Moazzen-Zadeh Ardabili’s Adhan [9] in pursuance of the liberation of the instrument from lahwi qualities [10], and the enhancement of its status within the Islamic society [11].

 

[1] Laudan Nooshin, ‘Underground, Overground: Rock Music and Youth Discourses in Iran’, (Iranian Studies (Special Issue: Music and Society in Iran), 38(3), 2005), 463-494

[2] Author Unknown, ‘آشنایی با تاریخچه و انواع گیتار’, (Hamshahri Online, 2011), http://hamshahrionline.ir/details/134942

[3] Robert Tait, “Iran’s ‘Culturally Inappropriate’ Rock Hopefuls Struggle To Be Heard”, (The Guardian, 2005), https://www.theguardian.com/world/2005/aug/23/iran.arts

[4] Author Unknown, ‘موسیقی متال شیطان‌پرستی را ترویج می‌دهد’, (The Fars News Agency, 2011), http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13900930000184

[5] Author Unknown, ‘What Is Islam’s Ruling On Listening To Music?’, (IslamQuest, 2013), http://www.islamquest.net/en/archive/question/fa1590

[6] Author Unknown, ‘باید با استفاده از ابزار هنر با هجمه فرهنگی استکبار غرب مقابله کنیم’, (Islamic Consultative Assembly News Agency, 2013), http://www.icana.ir/Fa/News/218623/باید-با-استفاده-از-ابزار-هنر-با-هجمه-فرهنگی-استکبار-غرب-مقابله-کنیم

[7] Shahada https://en.wikipedia.org/wiki/Shahada

[8] Repentance In Islam https://en.wikipedia.org/wiki/Repentance_in_Islam

[9] Rahim Moazzen Zadeh Ardabili https://en.wikipedia.org/wiki/Rahim_Moazzen_Zadeh_Ardabili

[10] Ali Khamenei, ‘موسیقی و غنا، اجوبه الاستفتائات’, (Khamenei.ir), http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99#1130

[11] Heather Rastovac, ‘Contending With Censorship: The Underground Music Scene In Urban Iran’, (intersections 10, no. 2, 2009), 59-82

 

The Penitent Guitar is part of the 'Future-Islam': Musical Solutions project. The guitar melody is a contribution by the pioneering post-revolutionary Iranian musician Pouya Mahmoodi.

* * *

«اسلام-آتی»: گیتار توّاب

یکی از سازهایی که در سال‌های اخیر استفاده از آن در عرصه‌‌ی موسیقی کشور رواج یافته است، ساز استثنایی «گیتار برقی» است [١]. با وجود اصالت ذاتن ایرانی این ساز [۲]، تاریخ مبتذل و منحط چند دهه‌ی گذشته‌ی «گیتار برقی» [۳]، نگرانی‌هایی را متوجه فضای فرهنگی ایران اسلامی کرده است [۴]. در پاسخ به این دغدغه‌ی اجتماعی، اسلام-آتی از مشاورات فقهی و استفتائات مراجع اعظام [۵] بهره جسته است تا به تطهیر و پاک‌سازی این ابزار موسیقی پرطرف‌دار جهانی اقدام ورزد [۶].

گیتار توّاب با جاری ساختن «شهادتین» [۷] از زبان گیتار، تلاش می‌کند تا روحی اسلامی-ایرانی در کالبد فاسد این ساز دمد. گیتار توّاب به یگانگی خدا و رسالت محمد گواهی می‌دهد و به این ترتیب خود را در مسیر بازگشت به دامان اسلام قرار می‌دهد [۸]. گیتار توّاب نوای دل‌انگیز «اذان» موذن‌زاده‌ی اردبیلی [۹] را جاری می‌سازد تا این گونه کیفیات لهوی [۱۰] این ساز را زدوده و جای‌گاه عرفی آن را در جامعه بهبود بخشد [۱١].

 

[١] لادن نوشین، «Underground, Overground: Rock Music and Youth Discourses in Iran»، (Iranian Studies (Special Issue: Music and Society in Iran), 38(3), 2005)، ۴۶۳-۴۹۴

[۲] نویسنده ناشناس، «آشنایی با تاریخچه و انواع گیتار»، (همشهری آنلاین، ١۳۹۰)، http://hamshahrionline.ir/details/134942

[۳] رابرت تیت، «Iran’s ‘Culturally Inappropriate’ Rock Hopefuls Struggle To Be Heard»، (گاردین، ١۳۸۴)، https://www.theguardian.com/world/2005/aug/23/iran.arts

[۴] نویسنده ناشناس، «موسیقی متال شیطان‌پرستی را ترویج می‌دهد»، (خبرگزاری فارس، ١۳۹١)، http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13900930000184

[۵] نویسنده ناشناس، «What Is Islam’s Ruling On Listening To Music»، (IslamQuest, 2013)، http://www.islamquest.net/en/archive/question/fa1590

[۶] نویسنده ناشناس، «باید با استفاده از ابزار هنر با هجمه فرهنگی استکبار غرب مقابله کنیم»، (خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، ١۳۹١)، http://www.icana.ir/Fa/News/218623/باید-با-استفاده-از-ابزار-هنر-با-هجمه-فرهنگی-استکبار-غرب-مقابله-کنیم

[۷] شهادتین https://fa.wikipedia.org/wiki/شهادتین

[۸] توبه https://fa.wikipedia.org/wiki/توبه

[۹] رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی https://fa.wikipedia.org/wiki/رحیم_مؤذن‌زاده_اردبیلی

[۱۰] علی خامنه‌ای، « موسیقی و غنا، اجوبه الاستفتائات»، (Khamenei.ir)، http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99#1130

[۱١]هِدِر راستواچ، «Contending With Censorship: The Underground Music Scene In Urban Iran»، (intersections 10, no. 2, 2009)، ۵۹-۸۲

 

گیتار توّاب بخشی از پروژه‌ی «اسلام-آتی»: راه‌کارهای موسیقایی است. ملودی گیتار این پروژه توسط آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی پیش‌تاز پسا-انقلابی ایرانی، پویا محمودی نواخته شده است.